Egy leszerelt Fidesz-pártkatona gondolatai és tervei egy racionálisan működő országról

Tomanovics Gergely

Szívószálmentes Szeptemberrel a bébifókákért? Hát ez elég sovány.

2019. július 01. - Tomanovics Gergely

Nagyon nem szeretem az ilyen felkapott látszat-akciókat, mint a "kapcsold le egy órára a villanyt", vagy a mostani "műanyagmentes július" kezdeményezés, amik elhitetik az emberekkel, hogy minimális erőfeszítéssel is tehetnek valamit a Föld, vagy legalábbis a bébifókák megmentéséért. Arra mindenesetre jók ezek, hogy a sajtó felkapja őket, és beszéljünk a dologról, de ha valaki komolyan gondolja, hogy ezekkel ténylegesen tesz valamit érdemben is a Föld jövőjéért (miközben egész évben csak ennyit tesz) az súlyosan téved.

Az alábbi grafikonon az óceánokba legtöbb műanyagot juttató 12 ország van, még a közismerten pazarló USA is csak az utolsó helyre fért fel, az EU országai sehol nincsenek. (Magyarországot csak én tettem rá hasraütésszerű számokkal, nem ez a lényeg)

untitled-1.png

Ha te most évi 0,01 százalékkal csökkented a műanyagfelhasználást, abból a bébifókák semmit nem fognak látni.

Komoly változást csak komoly nemzetközi nyomásgyakorlással fogunk tudni elérni, ehhez viszont az kell, hogy a környezetvédelem ügyét prioritásként kezelő döntéshozók kerüljenek minél nagyobb számban az országos illetve az európai parlamentbe. Európában szerencsére már ez a tendencia, Magyarországon még ki kell halnia pár generációnak ahhoz, hogy az embereknek a bolygó jövője fontosabb legyen, mint a tízezer forintos bözsi utalvány.

Természetesen nem azt mondom, hogy pazaroljunk ész nélkül, mert úgysem tehetünk semmit, én is törekszem a környezettudatos életre a mindennapokban, de nem egy hónapig kampányszerűen úgy, hogy "kiszállok az X6-os BMW-ből, és nem kérek szívószálat a Starbucksban, hurrá, megmentettem a bébifókákat" hanem az év minden napján. Például:

- Az esetek 90 százalékában nagy hátizsákkal megyek boltba, már csak azért is, mert az kényelmesebb, mint bármilyen műanyag- illetve szövetszatyor, pláne, ha bringával van az ember

- A nagy bevásárlásokat online intézzük. Ha egy Tesco teherautó jár végig 20 címet egy körrel, az sokkal kevesebb károsanyag-kibocsátás, mint ha 20 személyautó menne ki a város széli bevásárlóközpontba

- Cserélhető ballonos vizet iszunk szintén online rendelve. Egyszerre 4 ballont (80 liter) szoktunk, ez kettőnknek kb egy hónapig elég, kényelmesebb, és tisztább is. Télen megiszom a csapvizet is, de ilyenkor 35 fokban ihatatlan meleg lesz, mire felér az 5. emeletre (rendesen hűsítő fürdőt lehet benne csinálni a kazán bekapcsolása nélkül)

- Műanyagpalackos, fémdobozos dolgokat nagyon ritkán veszek, a sörös üveget (ha összegyűlt egy nagy hátizsáknyi, 30 darab) visszaváltom. Ha bringázás közben megszomjazok a városban, és nincs ivókút a környéken (miért is nincs mindenhol?) akkor sajnos nincs más lehetőség, mint bemenni az útbaeső kisboltba és venni egy fél literest. Persze vihetnék magammal, de 35 fokban sokat nem ér. Időnként megkívánok egy KFC csirekeszárnyat vagy egy sajtos Whoppert, és ezeken a helyeken valamiért nem tudnak ásványvizet adni pohárban, mint a többi löttyöt, csak műanyag palackban... Érthetetlen (ahogy az is, hogy a KFC-ben a kóla és a többi ingyen újratölthető akárhány alkalommal, ha viszont a vized fogy el, akkor újra be kell állni a sorba, újra fizetni 300 Ft-ot és kapsz egy új palackot. Ezt valaki magyarázza el nekem lécci...)

- Városon belül legtöbbször tömegközlekedéssel vagy bringával közlekedem, amióta van bérelhető elektromos Blinkee robogó, sokszor használom azt is. Autóba nagyon ritkán ülök, ma már az is elektromos bérelhető GreenGo vagy MOL Limo.

Ezeket természetesen tartani fogom júliusban is, és én úgy gondolom, hogy ezzel többet teszek, mint ha arról az évi 2-3 műanyag pohárfedélről és szívószálról lemondanék, amit használok - kb ennyiszer megyek egy évben moziba, és ott indokoltnak tartom, hogy a sötétben ne öntsem magamra és/vagy a mellettem ülőre a pohár tartalmát. Most sajnos pont júliusra esik az idei második mozi, mert a Toy Story 4-et még nem tudtam megnézni a premier óta eltelt 10 nap alatt, és bár alapból kerülöm a kóla-fanta és társait, a mozis popcornhoz valahogy kivételesen passzol a szénsavas narancs íz. Nagyon remélem, hogy nem fogok vérszomjas, egyhónapos környezetvédőkbe botlani, akik kioktatnak a fentiek ismerete nélkül, hogy személyes felelősségem a bébifókák sorsa 

Ésszel, emberek, ez a lényeg.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://tomanovicsgergely.blog.hu/api/trackback/id/tr3214921200

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

midnight coder 2019.07.02. 19:10:30

Most a biciklid megint kb. ugyanott van ahol a szívószál. A CO2 kibocsájtás úgy 8%-át adja a személyautózás. Ergo, ha átszálltál biciklire még akkor is velünk marad a kibocsájtás 92%-a. Persze csak a tiéd, mert attól, hogy te kerékpárra szálltál még legalább három kínai vagy idiai megveszi élete elsõ autóját...

Ahol nagyobbat lehetne fogni, az Pl. a hajózás atomenergiával, az áramtermelés atomenergiával. Persze ehhez az is kellene, hogy nem minden ország maga tárolja a használt fûtõelemeket, hanem el lehetne szállítani a világnak azokra a pontjaira, ahol ezek biztonságosan tárolhatók. Persze az okos zöldek kiharcolták, hogy ezt sem lehet, inkább tárolja mindenki megbízhatatlanul, vagy termelje az áramot szénerõmûvel. Lehetne Pl. európában is terjeszteni a mûhúst, ha nem lenne GMO-s korlátozás, ez is jócskán csökkentené a CO2-t, ráadásul jóval kevesebb állatkát kellene megölni azért hogy ebédelj.

Ja, amúgy valahol kiszámolták, hogy a roppant zöld vászontatyót kb. 30 évig kellene használd hogy CO2 szempontból egálba kerüljön azzal, ha minden vásárláskor nejlonszartyrot veszel. Persze a bébifókák ez utóbbi esetben nem menekülnek meg... Ja, hogy itt a nejlonszatyrok gyakorlatilag 100%-a zárt tárolóban végzi, és a bébifókák szempontjából ez is mindegy ?

nemecsekerno_007 2019.07.02. 20:03:56

Abban igazad van, hogy az ilyen kampányszerű akciók semmit nem érnek, de nehéz olyan információkat összeszedni amivel az ember csökkenteni tudná a saját CO2 emisszióját.
Tömegközlekedés, bicikli, kevesebb hús fogyasztása, okostelefon használata min. 2 évig pl. ilyenek, de sok olyan élethelyzet van amikor nem tudod kideríteni, hogy a megvásárolt termék gyártási láncában mekkora környezeti terhelések voltak.
Ebben lehetne segíteni az embereknek.
Amúgy a CO2 kibocsátás csak az egyik gond.

különvélemény 2019.07.02. 21:30:10

A Virtue Signaling az új baloldali jelszó, tegyünk úgy, mintha tennénk valamit.

A fenti táblázat is kamu, ugyan ki kap statisztikai adatokat Kínából?...
Miközben az USA, Kanada és Ausztrália Ázsiába exportálja a műanyag hulladékot, és ott gyártatja a cuccait.

Tehát felejtsd már el ezeket a kamu táblázatokat.
Majd, ha a multimilliárdos nyugati végek mint a fastfashion és társai visszafogják magukat, akkor esetleg lesz változás.

acycloren 2019.07.03. 02:05:24

@különvélemény: @midnight coder: Ázsiában nem kérdés, hogy az emberek autóba ülnek. Ha kint 35 fok van, akkor az európai embernek megfordul a fejében, hogy ma esetleg biciklivel megy munkába. Az ázsiainak ilyen eszébe se jut. Vagy autóba ül, vagy
Az is hozzájárult a motorizáció felfutásához, hogy itt Ázsiában a helyi fizetésekhez képest is hihetetlenül olcsó a benzin. Mondjuk legalább a dízelautók nem terjedtek el egyáltalán, ellentétben Európával. Még kisteherautók, minivan-ok, mikorbuszok is inkább benzinesek.

Amerikában se sok dilemmát okoz, hogy autóba üljön-e az ember, mivel tömegközlekedés nem nagyon van, a távolságok pedig nagyok.
Az érdekes fejlemény, hogy manapság egyre kevesebb nagyvárosi fiatal szerez jogosítványt Amerikában, ugyanis Uberrel közlekednek már tizenévesen is. Legalább nekik nem lesz saját autójuk egy darabig, amíg egyedülállóak. Persze ha családot alapít az ember, akkor vesz egy kocsit. De addigra talán végre használható elektromos autót vehetnek.

A műanyag zacskózás Ázsiában nagyon elterjedt. Az amerikaiak se fogják vissza magukat, de Ázsiában tényleg mindent szívószállal adnak, mindent zacskóznak. Az ide látogató németeknek ez rögtön feltűnik, ők legalább ilyen apróságokban környezettudatosak, ha mondjuk atomenergia, autóbirtoklás, túlfogyasztás kérdésében nem is normális álláspontot képviselnek.

@poszt

"Télen megiszom a csapvizet is, de ilyenkor 35 fokban ihatatlan meleg lesz, mire felér az 5. emeletre"

Ezt sose értettem. Értelmes ember előre gondolkodik. A hűtőnek is az a jó, ha tele van pakolva, mert ha üresen jár, akkor minden kinyitásnál sokkal több meleg levegő tud beáramlani. Én ezért Magyarországon telepakoltam a hűtő éppen üres részeit csapvízzel töltött ásványvizes palackokkal, így mindig volt iható hidegvíz a lakásban. Ázsiában a csapvíz nem iható, forralni kell. Ezért itt általában a mindenhol megtalálható vízautomatákból töltöm fel a Thermos-omat, vagy a műanyag palackomat.
Kelet-ázsiaiak amúgy ha nem műanyag poharas, szívószálas cukros szirszarokat isznak, akkor Thermos-ba töltött meleg vagy hideg vízzel mászkálnak és azt isszák és ezt töltik újra mindenhol, a vízadagoló gépeknél. Tehát egyrészt pazarolnak a műanyag poharakkal, de másrészt a Thermos révén spórolnak is.
Ázsia országai közt is nagyok a különbségek. Fülöp-szigetek, Indonézia, India, Kína lakossága most kezd iszonyatosan fogyasztani, náluk a környezettudatosság foka alacsony, leszarják, hogy mi lesz a szemetükkel, mennyi CO2-t bocsátanak ki.

Ázsiában csak pár ország van, ami valamit is ad a környezetvédelemre: Japán, Dél-Korea, Tajvan. Persze igazán tiszta csak Japán, Dél-Koreában a városok szemetesek. De ezek is úgy lettek tisztábbak, hogy kiszervezték a súlyosan szennyező iparágaikat Kínába.

Az amerikaiak sokat fogyasztanak, de legalább a környezetüket viszonylag tisztán tartják.

Az európaiak a világon a tapasztalataim szerint legkörnyezettudatosabb emberek. Persze ez is változik országonként. Egy német vagy dán szelektíven gyűjti a szemetét, de amúgy rettenetesen sokat vásárol, sok CO2-termel, sokat fogyaszt, gyakran utazik repülővel. Egy magyar vagy lengyel, mivel szegényebb, kevesebbet autózik, nem vásárol annyi kacatot, de a környezetére kevésbé igényes. A németek hajlamosak a szemetüket kelet-európai országokba szállíttatni.

midnight coder 2019.07.03. 07:22:20

@acycloren: "Ha kint 35 fok van, akkor az európai embernek megfordul a fejében, hogy ma esetleg biciklivel megy munkába"

Azután pedig gyorsan elfelejti az ötletet. Itt Pesten is leginkább +10 és +26 fok között látsz biciklist. 35 fokban csak pár fanatikus használja. De mondom: ettõl a CO2 fogyasztás max. úgy 8%-a változik. Az összes autó elektromossá alakításánál többet hozna, ha Pl. a tengeri hajózást (vagy legalábbis a nagy hajókat) átállítanák atommeghajtásúra. Vagy ha legalább 50%-ban elterjedne mondjuk a mûhús használata a valódi helyett. Csak bármelyiket próbálnád, a zöldek azonnal visítanának.

acycloren 2019.07.04. 01:23:18

@midnight coder: Az atommeghajtasú hajókról nem tudsz leszakadni. Szerinted mennyi ennek az esélye? Mekkora a költsége? Hány cég gyárt atomreaktorral szerelt hajókat? Hány ország vagy szállítócég engedheti meg a beszerzéséz és az üzemeltetését?
Te egy álomvilágban élsz.
Annak ezerszer nagyobb az esélye, hogy Kínában, Amerikában és Nyugat-Európában elterjed az elektromos autózás (Kínában terjed is rendesen).
Az már hatalmas előrelépés lenne, ha nem a városokban okádnák a kipufogógázokat, hanem elektromos járművek járnák az utakat legalább a sűrűn lakott területeken
Az atommeghajtású hajóknak semmi esélye, mint ahogy nem lesz atomreaktor minden egymilliós városban se.