Egy leszerelt Fidesz-pártkatona gondolatai és tervei egy racionálisan működő országról

Tomanovics Gergely

Tomanovics Gergely

Tulajdonképpen miért "fizet" adót az, aki a közszférában dolgozik?

2018. január 19. - Tomanovics Gergely

Arról már írtam, hogy másfél évig dolgoztam a Közigazgatási- és Igazságügyi Minisztériumban 2011 végéig, és ebből a másfélből volt egy nagyjából fél éves időszak, amikor rendesen be is voltam jelentve (méghozzá oda, ahol ténylegesen dolgoztam - ezekről a könyvemben részletesen írtam, most nem térnék ki rá)

 

e810_cover.png

 

Már akkor feltűnt, hogy vajon miért kapok én rendes bérszámfejtett papírt a bruttó béremről és levonásokról, hiszen a levont járulékok ugyanúgy az államkasszába kerülnek vissza, ahonnan egyébként a fizetésemet kapom, és ennek kiszámolására és könyvelésére komplett apparátus működik a minisztériumon belül. És van 10 minisztérium, mindegyiken belül 5-6 államtitkárság különféle osztályokkal... És ez még csak az államigazgatás, azon belül is csak a kormányzat: a közszférába tartoznak még a fővárosi, kerületi, megyei és települési önkormányzatok, az oktatás, az egészségügy, rendvédelmi szervek, a NAV, a MÁV, a BKK/BKV és más állami/önkormányzati közlekedési vállalatok, a Magyar Posta, az MTVA nevű propagandamédia (ha lehet, melőzzük a "közszolgálati" jelzőt, mert lesz rendes közszolgálati média, és rá, vagyis ránk nézve sértő), földhivatalok, kormányablakok, okmányirodák és egyéb regionális hivatalok, bíróságok, ügyészségek...

A KSH szerint a 4,16 millió munkavállalóból összesen 800 ezren dolgoznak a közszférában, vagyis az összes munkavállaló több, mint egyötöde.

Ezek a munkavállalók ugyanúgy nettó fizetést kapnak készhez, mint a kb 3,5 millió versenyszférában dolgozó (ami nevetségesen alacsony, de ez most mellékes) csakhogy az ő bruttó bérükből nem jut plusz jövedelemhez az állam, ezért fölösleges is figyelembe venni, és külön munkaerőt alkalmazni arra, hogy ezt könyveljék és bérszámfejtsék, valamint hogy visszautalják a levont összegeket oda, ahonnan származnak - lehet, hogy a foglalkoztatási statisztikában jól mutat, hogy nekik is munkájuk van, de egy kicsit olyan ez nekem, mint az ún. vattaemberek a Kádár-féle átlagbér-szabályozás idején, akiket csak azért vettek fel a gyárakba, hogy alacsony bérért lézengjenek ott, hiszen a fizetendő adó mértékét a munkások bérének átlaga alapján számították ki, így kevesebbet kellett adózni, ráadásul a foglalkoztatottsági szám is nőtt (valószínűleg ezek a vattaemberek azok, akik ma a leghangosabban sírják vissza Kádárt, hiszen akkor mindenkinek volt "munkája" és fizetése, még annak is, aki semmit nem csinált, legfeljebb lopta haza az anyagot és az eszközöket - de ez már egy másik posztot érő téma)

Ez is egy olyan apró, mégis könnyen kivitelezhető lépés lenne, mint amilyenekről már írtam a képzeletbeli, de ennek ellenére valós alternatívát javasló Racionalista Párt* adóprogramjában is, melynek legfontosabb célja egy radikális bürökráciacsökkentés, ezáltal a gazdaság átláthatóvá és hatékonnyá tétele. A "Racionálisan aktuális kérdésekről" sorozatban arról is lesz egy későbbi poszt, hogy miért hülyeség a Fidesz "egymillió új munkahely" programja: nem a munkahelyek mennyisége a lényeg (hiszen ezt a már említett szocializmusban is láttuk) hanem a minősége, ezen kívül a munkahely nem krumpli, hogy csak elültetjük, és terem...

 


 

*Az általam megálmodott Racionalista Párt ugyan képzeletbeli, mégis sok szempontból valódibb, mint a mostani ellenzéki pártok. Nem csak programja és hosszútávú víziója van, hanem koncepciója is arra, amiben a Fidesz a legerősebb, és amiben az ellenzék bénázik: megszólítani szélesebb tömegeket és bevonni a politikába azokat, akiket eddig hidegen hagyott. Mindez már egy kipróbált és bizonyított dolog továbbfejlesztése, amiről a Közösségi Közszolgálati Média Facebook-oldalán megtudhatsz többet is.

Egyedül, segítség nélkül viszont nem fog menni, szóval légyszi, legalább egy megosztással segítsd a munkámat, különben besokallok, és úgy megyek vissza tiszta lelkiismerettel Hollandiába - ahol 2016-ban ez az egész ötlet megszületett, és amiért visszajöttem Magyarországra - hogy én a tőlem telhetőt megtettem, csak az országnak Orbán Viktor populizmusa kellett, nem a józan ész.

 


 

A Racionalista Párt Facebook-oldala: https://www.facebook.com/racionalistapart/

A Harmadik Felvilágosodás Programja a populizmus ellen: http://racionalistapart.blog.hu/2017/01/26/...

Bővebben a Közösségi Közszolgálati Médiáról: http://racionalistapart.blog.hu/2017/11/30/...

Saját Facebook-oldalam: https://www.facebook.com/TomanovicsGergely/

 

A bejegyzés trackback címe:

https://tomanovicsgergely.blog.hu/api/trackback/id/tr9113588115

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

VaradiJanos 2018.01.20. 22:34:05

Igazad van, de bekaphatod

Bolshevik 2018.01.21. 01:12:30

Nézzünk meg más országokat is... ha minden országban így van, akkor biztos van valami jó oka.

paráznabillegető 2018.01.21. 06:17:18

tanulni kellett volna a poszt helyett, gergő.
könyvelés.
mi a lényege?

chrisred 2018.01.21. 07:37:23

Ennek sok oka van, ami részben most is létezik, például helyi önkormányzatoknak átengedett szja bevétel számításához a helyi adóerő képesség kiszámítása. De amíg a szolgálati idő ledolgozásával nyugdíjjogosultságot lehetett szerezni, mint követelést az állammal szemben, akkor számított, hogy mennyi ideig fizettél be nyugdíjjárulékot a társadalombiztosítási alapokba, akár a versenyszférában dolgoztál, akár az államiban. És a nyugdíjjárulékot a bruttó fizetésből számítják.

chrisred 2018.01.21. 07:53:59

De egyébként az sem igaz, hogy az állami szférában dolgozók egytől egyig egy meghatározhatatlan feneketlen zsákból kapják a fizetésüket, amihez semmivel nem járulnak hozzá. Amikor egy központi államigazgatási szervnél dolgoztam, ami egy hivatal volt, tehát gazdasági tevékenységgel nem foglalkozott, a költségvetési bevétele nagyjából felét maga állította elő a különböző eljárási díjakból, ami nagyjából megfelelt az intézményben alkalmazottak bértömegére fordított kiadásoknak. És akkoriban a közszférában megteremtett új státusz esetében a hatástanulmányokban meg kellett jelentetni, hogy milyen költséggel jár, és milyen állami bevételnövekedést hozhat.

$pi$ 2018.01.21. 08:16:34

"a levont járulékok ugyanúgy az államkasszába kerülnek vissza, ahonnan egyébként a fizetésemet kapom,"

Az állami alkalmazottak bére nem teljes egészében az államtól származik. Egy egyetemnek például lehet fizetős képzése, a fogorvosnak lehetnek megánbetegei, a tanítóbácsinak lehet másodállása. Könyvelési rémálom lenne, ha a társadalom ötödének teljesen máshogy kellene könyvelni a jövedelmét mint a többieknek. Mert könyvelni nyilván kellene, könyvelni annak is kell, aki nem fizet jövedelemadót.

Én nem is tudom ilyen butaságot hogyan lehet kitalálni.

Pöff 2018.01.21. 08:57:32

az írásnak van valós alapja,
a probléma a magyar jogrendszer ami ilyen eszelős bürokratikus könyvelést adózást követel meg.

Ha ez nem lenne, a probléma könnyedén megoldható lenne.
Nyugaton a könyvelő mint szakma bár létezik, de koránt sem ekkora jelentőségű mint a magyar vállalkozásoknál, adóbevallásoknál..
egyszerűen neten leadod a bevallást oszt szevasz
Kint élő vállalkozásba kezdők, totál le vannak döbbenve mikor elindítják a vállalkozást, hogy milyen hülyegyerek egyszerűségű volt, egy bevásárlást nehezebb lekoordinálni...
Ugyan is az adó nem az Államé, hanem az a te tulajdonod, csak oda adod valaminek a fejébe..valamilyen állami szolgáltatásért...

így bár az állam beszedi külföldön is ez tény, és mindenki szépen be is csengeti...csak nem olyan a viszony az állam és az adózó közt sokkal barátibb, nincs szerepcsere mint itthon.

midnightcoder2 2018.01.21. 09:08:49

Ez tovább bonyolítaná az amúgy sem egyszerűségéről híres magyar adórendszert. Mert ugye a különféle kedvezmények a közszolgáknak is járnának, azt nem lehet megtenni velük hogy ők Pl. ne kapjanak kedvezményt a gyerekek után. Aztán ugye egy közszolgának is kell hogy nyugdíja legyen, betegbiztosítása, ergo ezt valahogy el is kell számolni. Egy közszolga is adhat el házat vagy tehet szert más úton olyan jövedelemre ami adóköteles. Ergo, egy ilyen "bölcs" szabály lényegében megduplázná a bürokráciát, ahelyett hogy csökkentené. Ezeket a szabályokat éppen hogy egyszerűsíteni kellene.

FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2018.01.21. 09:10:34

a közhiedelemmel szemben az állami szférában dolgozók bérét nem adja oda az állam minde szektorban, sőt.nem adja oda, hanem az állami szervek jelentős saját bevétellel bírnak és foglalkoztathatnak olyan munkavállalót akinek a fizetést teljes egészében a saját bevételből fizetik. egyébként érdekes hogy azzal futattod magad h ott dolgoztál, mégsem tudsz a központi számfejtő helyekről, mint szombathely...ahol sok ezek embernek számfejtik a bérét...szó sincs arról h a minisztériumban osztályszintű, vagy államtitkárság szintű bérszámfejtés lenne.

midnightcoder2 2018.01.21. 09:15:10

@Pöff: Pontosan. Nálunk az adórendszer egy dzsumbuj. Itt egy törvény, ott 30 különféle módosítása, emitt mág három törvény a módosításaival. Azért kell könyvelő, sőt könyvvizsgáló mert neki igazából az a dolga, hogy keresztül tudja magát verekedni ezeken a kusza szabályokon, illetve naprakész tud lenni az épp kitalált újabb akadályokon az akadálypályán. Annak, hogy a gazdaság ott tart ahol, leginkább ez az oka: kis hazánkban kimondottan az ellen dolgozik a rendszer, hogy bármilyen vállalkozásba kezdj. A rendszer igyekszik mindenféle bürokratikus és anyagi akadályt állítani eléd hogy nehogy boldogulj.

Paul Summers 2018.01.21. 09:21:02

Miért ne fizetne az aki közszférában dolgozik? Ha nem fizetnének akkor csökkenteni kellene a fizetésüket. Nem sok haszna van az országnak ezekböl a léghütőkből.

Netuddki. 2018.01.21. 09:34:01

Az államnak (adófizetőknek) ugyanúgy van bérköltsége mint bármelyik másik cégnek. Az kellene még csak, hogy az állami alkalmazottak is "kreatívan" adózzanak! Mindenki egyformán adózik, tessék tudomásul venni!
Mellesleg, a XXI. században egy számítógépes program egy pillanat alatt kiszámolja mi mennyi. Nem is értem ez a hülyeség hogy juthat valakinek az eszébe.

Ettől még persze világbajnokok vagyunk a munkát terhelő adóknál is, és az adózás bonyolultságában is. De nem az bonyolítja, hogy az állami alkalmazottaknak is adót kell fizetni a bérükből.

Egy jó tanács!
Teljesen felesleges új pártot kitalálnod. Te sem tudsz a lényegre koncentrálni, a Momentum is ezen vérzett el.
A fő gond pedig az, hogy ez az orbán bűnszövetkezet rátelepedett az országra, előbb ezeket kell eltakarítani az útból, addig úgysem tudsz semmit csinálni, hiába te vagy a legokosabb ebben az országban. De nem vagy.

lajafix1 2018.01.21. 09:36:45

A szerző tényleg maradjon Hollandiában és nézze meg hogy ott van e az állami alkalmazottaknak bérszámfejtése? Van.

Ennek oka meg az hogy minek lenne más szabály az állami alkalmazottra, az is érteket állít elő, azért fizetik. Bármilyen meglepő ez így. :)

A penzugyes szemlélet megjelenése ez, ami a magyar gazdasági gondolkodás rákfenéje. Okosabb helyeken régen a hozzáadott értéket nézik.

És még egy dolog: az adót bizony az állami szolgáltatásokért fizetjük: tanár orvos rendor bíróság... Nem ovi két szép szemére.

lajafix1 2018.01.21. 09:39:35

@Netuddki.: Pontosan. Sajnos a srác nem tudja melyik a ló feje és a segge. Mintha 9600 darab állami funkció lenne, volna mit racionalizálni.

2018.01.21. 10:01:34

@$pi$: "Az állami alkalmazottak bére nem teljes egészében az államtól származik."

Na igen... közvetve viszont minden fillérük az állam zsebével és az állam rájuk ruházott hatalmával függ össze. Bírságok, eljárási díjak, illetékek meg a bánat tudja még milyen egyéb jogcímeken teccik-nem teccik alapon kikényszerített, beszedett pénzekről beszélünk. Az csak technikai kérdés, hogy ezek az összegek nem áramolnak a nagy feneketlen kalapig és vissza, de ha nem állna mögöttük az állam, vége lenne hamar ennek az útonálló életvitelnek.
Ha csak a bírságokat nézed, jelentős részük pont az állami alkalmazottak trehány munkavégzésével, inkompetenciájával összefüggésben születő kesze-kusza rendeletek, jogszabályok, törvények következményei. Sok tv. előírás, rendelkezés életszerűtlen, értelmezhetetlen és emiatt betarthatatlan is egyben. Viszont remek bevételi forrás. Vakon rábökve egy tetszőleges kisvállalkozásra 1 óra alatt ki lehet szórni milliós bírságokat. Jellemző, hogy a NAV két megyei igazgatósága homlokegyenest másként értelmez egy jogszabályt és tetejébe még hozzáteszi, hogy adott esetben az állásfoglalás nem jelent rájuk nézve kötelezettséget. Na, eredjenek a bánatba.
Szóval a hosszú lé végére: az állami alkalmazottak bruttó-nettója éppen akkora parasztvakítás, mint a bruttó és a teljes bérköltség közötti összeg eltekarása azzal, hogy azt a munkáltatótól vonják... mintha bármi jelentősége is volna. Ám legalább az állami alkalmazott joggal érezheti magát öntudatos, büszke adófizetőnek..

chrisred 2018.01.21. 10:36:40

@Womb Raider: "Bírságok, eljárási díjak, illetékek meg a bánat tudja még milyen egyéb jogcímeken teccik-nem teccik alapon kikényszerített, beszedett pénzekről beszélünk."

Az eljárási díjak pontosan azt takarják, mint egy fodrásznál, egy más ember szakértelmét és munkaidejét veszed igénybe a saját érdekedben.

2018.01.21. 10:44:29

@chrisred: Ez igaz.. de ebben mekkora a kényszer és mennyiben piaci az árszabás? Hmm? Nem tudod kikerülni, nem válogathatsz és néha a valódi 'szolgáltatással' nagyon nem áll arányban a bezsebelt pénz. (Tudom, ez szubjektív) Meg ha nagyon pofátlan vagyok, azt is mondhatom, hogy az általam (is) befizetett adókból finanszírozott hivatal ne akarjon már rólam újra és újra pénzt legombolni, ha ügyintézés okán hozzájuk kell fordulnom. Tudod, ez kicsit olyan, mintha az iskolába belépőt szednének..

$pi$ 2018.01.21. 11:17:38

@chrisred: "Az eljárási díjak pontosan azt takarják, mint egy fodrásznál"

Nem, nem egészen. Sokszor adó jellegű költségszámítást használnak, minél nagyobb a vett kocsi motorja, annál többe kerül az átírás, minél nagyobb a ház alapterülete annál többe kerül az átírás. Egy hat literes kocsinak is annyi munka az átírása mint egy 1200 köbcentisnek, mágis többe kerül.

randomuser1 2018.01.21. 11:26:52

@maxval bircaman szeredőci szürke proletár: mert ha a létező, sőt, megkockáztatnám, kielégítően működő rendszerre ráhúzunk egy öncélú, csak állami szférára vonatkozó alkalmazotti bérszámfejtési struktúrát, mindezt lekezeljük az összes társult állami és magánszervnél, nemmelékesen megváltoztatjuk a jogi és könyvelési szabályokat, ez költségcsökkentő hatással lesz az államháztartásra, akár fejlesztési, vagy üzemeltetési vonatkozásban, sőt, feltehetően mindkettőben. Nemmellékesen a hibalehetőséget is drasztikusan csökkenti.

WildBear 2018.01.21. 11:33:10

Ja, ezeknek a köz....-nak a felét helyből kibasznám, attól a maradék talán összekapná magát..

freelander1 2018.01.21. 11:38:51

A cikkben megfogalmazott felvetés nekem kb. 15 évesen jutott eszembe. Egy évre rá meg a választ is tudtam. Hiába, későn érő típus vagyok. De hogy egy felnőtt ember legyen ennyire egybites, ez meglep. Ha könyvelést nem is tanult, legalább a józan ész.. Ja az sincs? Ezen kívül összemossa a kormányzati szférát a közalkalmazottakkal, köztisztviselőkkel, az állami vállalatokkal. Mindegy neki, hogy minisztérium, önkormányzat, BKK, NAV, kormányablak, egykutya.
Talán tovább nem is kommentálnám, mert felesleges. Politizálásba meg ne tessék kezdeni, mert 1 perc alatt zsebre rakják az ilyen naiv hülyét, mint a doboz gyufát.

openszószáJETI 2018.01.21. 11:46:42

Makkszimalisan tamogatok egy ujabb baloldali ellenzeki partot, aminek az egyetlen celja az Orbanrezsim megbuktatasa. Hajra a valasztasig meg siman beleferne.

Andy73 2018.01.21. 12:25:19

@Paul Summers: Lehet, hogy nem tudod, hogy az orvosok és a tanárok nagy része is közalkalmazott.
Ha nem lennek közgygógyellátás és közöktatás, hanemcsak magánklinikán kapnál ellátást és a bölcsödétől kezdve fizetned kellene az érettségiig (vagy az egyetem végéig), piaci alapon, azt nem biztos, hogy le tudnád perkálni - az emberek 90 %-a biztos, hogy nem.

randomuser1 2018.01.21. 13:04:13

@maxval bircaman szeredőci szürke proletár: á, mi olyat sose csinálnánk, csak bizonyos paraméterek mentén devnullra küldjük.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2018.01.21. 13:52:13

"másfél évig dolgoztam a Közigazgatási- és Igazságügyi Minisztériumban 2011 végéig" - nyilván nem volt szükség egy okoskodó takarítóra. A többit mások leírták.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2018.01.21. 13:53:28

@freelander1: "Politizálásba meg ne tessék kezdeni, mert 1 perc alatt zsebre rakják az ilyen naiv hülyét, mint a doboz gyufát." : -))

Sólyom Tomi 2018.01.21. 14:53:44

@maxval bircaman szeredőci szürke proletár: A hozzád hasonló ballibákon kívül kit érdekel a "diszkrimináció"?

kvp 2018.01.21. 15:41:00

Roviden azert kell a brutto ber alapu elszamolas, mert igy egyseges es egyszerubb. Az alkalmatottak szamara nem szamit a jovedelem forrasa csak a netto beveteluk, aminek egy resze johet magan forrasbol is, pl. masodallasbol. A kedvezmenyeket is igy szamoljak, pl. a gyerekek utan jaro adokedvezmenyt.

Az egyetlen optimalizacio, hogy nem mozgatjak a penzt csak a szamitasokhoz veszik figyelembe. Monjuk amiota nem keszpenzben adja az allam a bert pont ez tortenik. a fizetesre forditott penz a felvetig nem hagyja el a bankot. Meg annyit lehetne rajta sporolni ha kotelezoen egy 100% allami tulajdonu nonprofit bankban lenne az osszes kozalkalmazott es koztisztviselo szamlaja mert akkor szinte banki koltseg se lenne.

desw 2018.01.21. 17:00:35

@chrisred:

"De egyébként az sem igaz, hogy az állami szférában dolgozók egytől egyig egy meghatározhatatlan feneketlen zsákból kapják a fizetésüket, amihez semmivel nem járulnak hozzá. Amikor egy központi államigazgatási szervnél dolgoztam, ami egy hivatal volt, tehát gazdasági tevékenységgel nem foglalkozott, a költségvetési bevétele nagyjából felét maga állította elő a különböző eljárási díjakból, ami nagyjából megfelelt az intézményben alkalmazottak bértömegére fordított kiadásoknak. "

Mondjuk pl: Z db ilyen-olyan adóból van évente 100 milliárd bevétele az államnak, amelynek beszedéséhez, le- és felkönyveléséhez, iktatásához, postázáshoz, . . . kell X ezer fő állami helyihülye.

Legyen helyette átalányadó (5k/álompolgár/év), cserébe nem kell eltartani X ezer helyihülyét, irodát nekik, . . . és csökkentettük a felesleges bürökráciát is, azaz a versenyszférában dolgozó emberek terheit is.

Ja, akkor kiderülne, hogy még mindig szocializmus van és belső munkanélküliség.

Dettó a versenyszférában az ilyesmi ballaszt munkáknál, mint pl könyvelő meg tanácsadó meg faszom!

Mi lenne, ha pl tök egyszerű lenne az adórendszer? Nem kellene könyvelő meg adótanácsadó sem, azaz itt is csökkenne az értelmes munkát végzők terhe.

Éljen a bürokrácia!

tavaszihóvirág 2018.01.21. 17:52:32

A te logikád szerint akkor az állami- és az állami megrendelésekből élő magáncégeknek sem kellene sen bérszámfejteni sem semilyen adót fizetniük az államtól kapott bevételeik után... jó nagy katyvasz lenne ... :-D

2018.01.21. 18:18:11

@desw: "Dettó a versenyszférában az ilyesmi ballaszt munkáknál, mint pl könyvelő meg tanácsadó meg faszom! "

Óóó...munkavédelmi tanácsadó, adr tanácsadó, környezetvédelmi tanácsadó, tűzvédelmi tanácsadó, könyvelő, könyvvizsgáló...hiszen az 1-2 évente változó jogszabályi környezet rákényszerít , mert képtelenség mindenből up to date felkészültnek lenni. Persze a különféle hivatalok osztályvezetői és felsővezetői nagyon lelkesen adnak tájékoztatást tanfolyamokon és 'konferenciákon' némi tiszteletdíj fejében. No és könyvet is írnak, amit a Verlag Dashoffer, meg a Menedzserpraxis jelentet meg.
Adót akármerről nézzük, talán ha 2 millió ember fizet... a többi csak ezen (és egyéb) adókból visszaosztott jövedelmekből újra elvont pénz. (Pár arányaiban apróbb bevételi csatornától eltekintve)

chrisred 2018.01.21. 18:36:54

@$pi$: Ezek nem illetékek? Az más kategória. Eljárási díj például az új forgalmi kiállítása.

halaloszto 2018.01.21. 19:26:11

és akkor hogyan kapnál adókedvezményt?

alien 2018.01.21. 19:52:09

@$pi$: hat azert mondjuk egy ügyész nem tudom miert fizeti az SZJAt kaphatna nettót ebbol mert ott tiszta központi költségvetési penz mozog. Egyszer az ügyészség bér keretébe, onnan neki, de kozben számfejtik, meg levonnak, aztan kesobb visszafizetnek.

telkoe 2018.01.21. 20:01:50

@freelander1: Politizálásba meg ne tessék kezdeni, mert 1 perc alatt zsebre rakják az ilyen naiv hülyét, mint a doboz gyufát.
Az index cimoldalra tokeletes mint fiatal halado baloldali (index)ertelmesegi, civil blogger a Kozgep es Simicska meltosagos ur kegyelmebol.

@Pöff: Kicsit jobban szet kellene meg nyugaton nezni joember mielott elkezded dobalni az ilyen bolcsessegeket. Ha mar tisztaban vagy a GAAP es IFRS kulonbsegevel, akkor rajossz hogy mekkora butasagot nyomsz. A mezitlabas kisvallalkozasnak mindenhol egyszeru az adoja (egyebkent Mo--n is van KATA, EVA es tarsai) amint nagyobb komolyabb beveteled vagy nagyobb ceged van nyugaton is kell a jo konyvelo. Ha lattal volna Mo.-n ceget akkor tudnad hogy itt is elektronikusan adod le a bevallasokat.

Advanced Flight 2018.01.21. 21:21:29

@Andy73: pontosan. Ezt nem bírja felfogni a sok barom, hogy inkább összetehetné a kezét, hogy alapszolgáltatások tömkelege van állami kézben, ergo durván alulfizetett emberkék tanítanak, intéznek hatósági ügyeket, gyógyítanak, ápolnak, takarítják a nagyapja szaros seggét a szocotthonban.
USA-ban hány tízmillióan is vannak betegbiztosítás nélkül, mert állami nincs, a magánt meg nem tudják megfizetni?
Jó reggelt kívánok.

chrisred 2018.01.21. 21:24:19

@desw: Van ilyen adó is, meg vannak egyéb állami bevételek. Lehet, hogy a szemedben népszerű megoldás lenne, ha mondjuk egy átalányadóban megfizetnéd a gyorshajtók szabálysértési bírságát is, csak hogy minden egyszerűbb legyen. De sokan vannak, akik ezt nem éreznék igazságosnak.

desw 2018.01.21. 22:19:52

@chrisred:

"Lehet, hogy a szemedben népszerű megoldás lenne, ha mondjuk egy átalányadóban megfizetnéd a gyorshajtók szabálysértési bírságát is, csak hogy minden egyszerűbb legyen. De sokan vannak, akik ezt nem éreznék igazságosnak. "

Asszem ez egy nagyon rossz példa tőled (ha csak a költségvetési részét nézzük):
www.vezess.hu/hirek/2017/03/20/traffipax-penz-veda-rendorseg-2016/

2016-ban (bruttó) ~9 milliárd jött be gyorshajtás bírságból. Ez ugye kemény 900Ft/év/álompolgár. Ha ebből még levonjuk az ezzel foglalkozó állami alkalmazottak bérét, irodát, rezsit, eszközök amortizációját, . . .

chrisred 2018.01.22. 04:40:09

@desw: Jobb lenne, ha először konkrét számadatokkal iigazolnád, hogy a rendőrség költségvetéséből mekkora kiadást jelent a gyorshajtási szabálysértésekkel kapcsolatos intézkedés, mielőtt a pélldát minősítenéd. Másrészt elsősorban arról volt szó, hogy méltánytalan és a jövőre nézve veszélyes lenne, ha jogszerűen viselkedő polgárokkal fizettetnénk ki a szabálytalankodók büntetéseit.

2018.01.22. 06:06:36

@chrisred: Magad is ki tudod kalkulálni... átlagosan 2 óra egy helyen a trafipax fellépte. Általában kettő, ritkán egy vagy három 'adófizető' állami alkalmazott őrzi az apparátot. Itt Győrben nincs nap, hogy ne lenne hol itt, hol ott trafipax. Ez csak a város. Mi lehet a megyében? Ha tényleg csak 900Ft átalányadót kellene fizetni, és csak két rendőrrel kellene kevesebb, már az is megtakarítás lenne a városnak...és négy dolgos kéz a versenyszférának.
De legyen, bújtassuk az egyébként munkanélküliként vegetáló embereket, de akkor javuljon a közbiztonság, javuljon a közlekedési baleseti statisztika, ne csak egy állami bevételi forrásnak tekintsék az autósokat az üzemanyag jövedéki adója , a súlyadó és egyéb sápok mellékeseként.

2018.01.22. 06:09:08

Ja...a hatékonyságulról...30 éve vezetek és nincs olyan nap, hogy ne lépném át legalább egyszer a megengedett sebességetjelentősen és szinte folyamatosan kisebb mértékben. Még soha nem kaptam gyorshajtásért büntetést, igaz, balesetet sem okoztam soha.(Hazudni azért volt, hogy hazudtam, de mit tegyek..nem vagyok Orbán)

desw 2018.01.22. 08:27:26

@chrisred:

"Jobb lenne, ha először konkrét számadatokkal iigazolnád, hogy a rendőrség költségvetéséből mekkora kiadást jelent a gyorshajtási szabálysértésekkel kapcsolatos intézkedés, mielőtt a pélldát minősítenéd."

Az 100%, hogy nullánál nagyobb összeg megy el a behajtásra és az ellenőrzésre, így az átalányadós megoldás itt is jobb lenne, ha pusztán költségvetési bevételként nézzük. (te írtad azt, hogy ti kitermeltétek a saját béreteket az eljárási díjakból)

átalányadó = bírság összege - behajtáshoz szükséges kiadások (csak nehogy mínusz legyen :DDDDD)

"Másrészt elsősorban arról volt szó, hogy méltánytalan és a jövőre nézve veszélyes lenne, ha jogszerűen viselkedő polgárokkal fizettetnénk ki a szabálytalankodók büntetéseit."

Az erkölcsi részben igazad van, de a gyorshajtós rossz példa a tiéd volt, én ugye milliónyi hülyeadó átalányadós kiváltásáról beszéltem.

Most egy vállalkozó/cég milliónyi hülyeadót fizethet, és emiatt vagy el kell tartania 2-3 vízfejűt (könyvelő, ügyvéd, tanácsadó, . . .) a cége mellett, vagy a normál munkája mellett böngészheti a jogtárat, hogy ezen a héten épp milyen jogszabály változik. És persze az állami helyihülyéket is eltartja, aki kitalálják és ellenőrzik ezeket az idióta szabályokat.

Mondják inkább azt, hogy "Köcsög, merel itten dógozni'?? Akko' fizess havi 20k-t csak úgy!", de hagyják békén a picsába a sok biszem-baszom faszsággal.

Irdatlan pénzbe kerül ez a felesleges bürokrácia és ez is az oka annak, hogy sokan inkább feketén melóznak.

desw 2018.01.22. 09:48:06

@Womb Raider:

Ha kirúgnák ezt a sok vízfejű, állami seggmeresztőt, akkor százezrek lennének munka nélkül és összedőlne a nagy nyugati társadalmi modell. Kiderülne, hogy minden sokkal olcsóbb és jobb lehetne, ha nem mászna bele mindenbe az buta és pazarló állam.

2018.01.22. 13:04:36

@desw: Na ja... néha elgondolkodik az ember, ki is van kiért...

"Mondják inkább azt, hogy "Köcsög, merel itten dógozni'?? Akko' fizess havi 20k-t csak úgy!", de hagyják békén a picsába a sok biszem-baszom faszsággal."

Egyszer nekiálltam unalmaban összeszedni, mennyi ilyen csatornán vonnak el kisebb-nagyobb pénzeket a versenyszféra cégeitől.. aztán azon kezdtem morfondírozni, hogy anarchia kellene ide, olyan istenes.
Kamarai tagdíj :) Azért a kedvencem az építményadó.. ha van egy akármi okból pár évig üresen álló nagyobbacska épületed, amit persze az adókkal terhelten építettél, hát igen gyorsan dózer után nézel, mert különben úgy viszi a pénzt, hogy hajmeresztő.

chrisred 2018.01.23. 05:30:54

@Womb Raider: "Egyszer nekiálltam unalmaban összeszedni, mennyi ilyen csatornán vonnak el kisebb-nagyobb pénzeket a versenyszféra cégeitől."

Azt is összeszámoltad, hogy ezek a cégek milyen költségeket írhatnak le az adójukból, amit egy magánember nem tehet meg?

chrisred 2018.01.23. 05:46:23

@desw: Nem volt rossz példa, mert pont arra akartam rávilágítani, hogy az államnak sokkal több feladata és funkciója van, mint ami egyszerű piaci alapon meghatározható lenne. Nem tudom, hogy mennyi pénzt ér meg számodra egy emberi élet, de azzal tisztában vagyok, hogy a versenyszférában működók számára nem jelent értéket. Hullanának az utakon, miközben a céges autók vezetői próbálnák betartani a piaci verseny diktálta irreális szállítási határidőket.

Mindenki számára előnyösebb és anyagilag kifizetődőbb lenne, ha a magyar versenyszféra önszabályozó módon alakítaná ki a piaci feltételeket a morál és a tisztességes verseny keretei között. De azt is tudja mindenki, hogy a magyar piacon működő cégek a vadkapitalizmus legsötétebb időszakára emlékeztető körülmények között alakultak ki és működnek, és aki belép erre a területre, kénytelen beállni a sorba. A vadállatokat viszont ketrecben kell tartani.

2018.01.23. 06:15:50

@chrisred: Egyszerűsítsünk... mely költség (érted: költség) az amely leírását te igazságtalannak tartod? Már ne is haragudj, de vicces is lenne, ha költségeim után is adóznom kéne.
Vagy te most arra gondolsz, hogy mondjuk az IPA mértéke csökkenthető a jövedéki adó,
regisztrációs adó,energiaadó,és 2016-tól az alkoholos italok utáni népegészségügyi termékadó levonásával? Mert az általad emlegetett 'levonható költségek' kb ilyenek, meg vannak, amelyek csak bizonyos tevékenységek esetében működnek, esetleg egészen bonyolult nyilvántartások és egyebek vezetése melett eszközölhetők..
Amúgy nyugodtan megnézheted te is, hogy a magánszemélyek az szja-jukból is egészen sok jogcímen igényelhetnek visszatérítést. (biztosítások, bvizonyos megtakarítások kedvezményei..)

chrisred 2018.01.23. 06:31:04

@Womb Raider: Nem igazságtalanságról volt szó, hanem arról, hogy mi az a költség, amit a vállalkozó leírhat, a magánszemély viszont fizet, mint a katonatiszt. Nekem elsőre a céges autó és a rezsiköltség ugrik be, de csak mert egy percet gondolkodtam rajta.

Amit te különböző neveken becézel, az tulajdonképpen egy eset, ha a magánszemély leköti a pénzét valamilyen tartós és bizonytalan kimenetelű biztosítási formában, egy keveset viszontláthat belőle. Vagyis 1. legyen felesleges pénze, 2. ne ismerjen biztosabb befektetési formát.

2018.01.23. 07:24:42

@chrisred: Enbeeer... a költségeidet naná, hogy elszámolhatod, de csak az adóalapot csökkenti, nem az adót. mecsoda különbség... de jajj... cégautó..én bezony fizetek cégautó-adót is, annyit, hogy abból évente vehetnék egy középkategóriás tütüt...
Majd, ha a rezsiköltség is a házam fenntartásást szolgálja és a cégem fizeti, és azt levonom költségként, akkor szólj. Persze, lehet trükközni.. meg irigyelni a vállalkozót. Ám az sem tilos, hogy bárki vállalkozzon és máris kolbászból lesz a kerítés...

desw 2018.01.23. 08:38:23

@chrisred:

" Azt is összeszámoltad, hogy ezek a cégek milyen költségeket írhatnak le az adójukból, amit egy magánember nem tehet meg? "

Most töröm a fejem, hogy te az átalányadó ellen vagy mellett érvelsz. :DDDDD

Mert ugye pl KATÁ-nál befizetsz havi 50k-t függetlenül attól, hogy milyen költséged van, oszt annyi, nincs semmi trükk.

És az államihülyék hatékonytalanságára is jó példa, hogy miként lehet trükközni nem átalányadó esetén.

"Nem volt rossz példa, mert pont arra akartam rávilágítani, hogy az államnak sokkal több feladata és funkciója van, mint ami egyszerű piaci alapon meghatározható lenne."

Értem én, csak én hülyeADÓK kiváltását írtam, nem BÍRSÁGOK kiváltását.

"Nem tudom, hogy mennyi pénzt ér meg számodra egy emberi élet . . . "

Lehetne olyan bullshittel válaszolni, hogy az "Emberélet minden pénzt megér!" a kérdés mindig az, hogy ki fizesse ezt a "minden" pénzt.

Elméleti síkon (amíg csak pofázunk róla), addig nagseggű Mariska igenis kapja meg a kezelést kerül amibe kerül, de gyakorlati síkon (fizetni kell a számlát) azért nem lennék ennyire megértő, ahogy mások sem.

"A vadállatokat viszont ketrecben kell tartani. "

Egyetértünk! De az 1. hsz-om ADÓKRÓL szólt, nem bírságokról.

chrisred 2018.01.24. 05:42:08

@desw: "Most töröm a fejem, hogy te az átalányadó ellen vagy mellett érvelsz. :DDDDD"

Ha leszűkítjük a kérdést az élet minden területéről a gazdasági tevékenységre, és ha tényleg erről szólt az eredeti felvetés, akkor egyetértek vele. Minél egyszerűbb, annál jobb. A kismillió féle ilyen-olyan adó mindig a nagykutyáknak kedvez, mert általában ők találják meg a kiskapukat.
süti beállítások módosítása